Stappenplan bij het kopen van een huis in Spanje

  • 2 years ago

Voor de meesten is het kopen van een woning één van de grootste investeringen van hun leven. Het is daarom goed om tijdens zo’n aankoopproces begeleiding te krijgen waar u op vertrouwen kunt. Het team van Ikzoekeenhuisinspanje.nl helpt u daar graag bij. De rol van ons team bij het aankoopproces:

.

  • Het behartigen van belangen
  • Analyseren van woonwensen
  • Zoeken en aanbieden passende woningen
  • Begeleiden bij het bezichtigen van passende woningen
  • Taxeren op basis van o.a. bouwkundige staat en omgevingsfactoren
  • Professioneel onderhandelen met verkopende partij
  • Hulp bij het regelen van juridische zaken
  • Begeleiding bij de notaris
  • Wij zijn ook na de oplevering beschikbaar voor vragen (‘after sales service’)

Velen vragen zich af hoe het aankoopproces in Spanje gaat en daarom hebben wij voor u alle stappen op een rijtje gezet.

1. Het bepalen van het budget

Het is nodig om een budget te bepalen. Niets vervelender dan plannen te maken of zelfs verliefd te worden op een woning terwijl de aankoop ervan niet realiseerbaar is. Bepaal van te voren wat uw mogelijkheden zijn, wat u kunt en wilt uitgeven. Houd ook rekening met aankoopkosten bij het bepalen van uw budget (reken gemiddeld op 10 tot 12 % over de koopsom). Wilt u graag de mogelijkheden bespreken over een mogelijke hypotheek in Spanje? Ook dan bent u bij ons aan het juiste adres. U kunt uw vraag sturen naar [email protected], of contact opnemen met [email protected].

2. Een woning zoeken

Spanje is een heel groot land, dit houdt in dat er in verschillende delen en ook Costa’s van Spanje een heel ander klimaat en dus ook andere omgevingsfactoren zijn. Zet alle eisen en wensen op een rij, denk ook aan de grootte van de woning en bijv. het aantal slaapkamers. Als u uw wensenlijst doorgeeft, gaat ons team aan de slag om passende woningen voor u te selecteren om deze samen te gaan bezichtigen.

3. Een woning kopen en reserveren

Dé perfecte woning is gevonden en de koopprijs is bepaald, gefeliciteerd met de aankoop van uw nieuwe huis! Wij maken voor u het reserveringscontract op van de aankoop. Een reserveringscontract is een contract tussen immokantoor en de koper. Dit contract moet binnen de drie dagen ondertekend teruggestuurd worden naar ons en de deposit dient betaald te zijn. Zodra dit gebeurd is, zetten wij het huis onder bod op de websites. Zolang er niet getekend en betaald is, blijft het huis in de verkoop.

4. Het papierwerk wordt in orde gemaakt door de advocaat

Als het reserveringscontract is getekend en de deposit is betaald, gaat al het papierwerk naar jullie advocaat en hij/zij kijkt het papierwerk na. U kunt zelf een advocaat kiezen, maar wij kunnen ook goede advocaten aanraden. Indien het papierwerk van het huis niet in orde gebracht kan worden voor de overdracht, dan krijgt u het depositbedrag weer terug. Indien u zichzelf terugtrekt uit de verkoop, om een of andere reden, dan is de deposit voor de verkoper als schadevergoeding omdat het huis een tijd uit de verkoop is geweest.

Als al het papierwerk is nagekeken, dan maakt de advocaat het verkoopcontract op. Vervolgens wordt er een datum voor overdracht bij de notaris vastgelegd om de eigendomsakte te ondertekenen. Dit is ook een goede kans om te controleren of alle documenten aanwezig en correct zijn, zoals het energielabel, eventuele verzekering en facturen voor de nieuwste betalingen voor de belasting en gemeenschapskosten. Dit wordt uiteraard allemaal door uw advocaat nagekeken.

5. Het is zover, de handtekening mag gezet worden!

Om officieel eigenaar te worden van de woning moet de notariële koopakte bij de notaris ondertekend worden. Dit heet in Spanje de “escritura”, hiermee wordt de woning officieel aan de koper overgedragen. Daarnaast dient de woning betaald te worden, vaak gebeurt dit met een bankcheque welke dezelfde dag eerst dient te worden opgehaald bij uw bank of uiteraard via een banktransactie. Als u zelf niet bij de overdracht aanwezig kunt zijn, kunt u een volmacht tekenen bij uw advocaat. Hij of zij mag dan voor u een handtekening zetten. Wij zullen u uiteraard helpen bij het aanvragen van een volmacht en het aanvragen van een Spaans bankrekeningnummer.

De laatste stap wanneer u een huis hebt gekocht, is het op uw naam zetten van water en elektra. Dit kan uw advocaat allemaal voor u regelen.

Compare listings

Compare